Sağlık turizminde Türkiye’nin rekabet gücünün korunması ve sektörün sürdürülebilir büyümesine katkı sağlayacak adımların ele alındığı ‘Sağlık Turizminde Ortak Akıl, Fırsatlar ve Gelecek Vizyonu Çalıştayı’, İTO Eminönü Merkez Bina’da gerçekleştirildi.
İTO Başkan Yardımcısı Mehmet Develioğlu ve Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Uzman Dr. Hasan Basri Velioğlu’nun açılış konuşmalarıyla başlayan çalıştayın moderatörlüğünü İTO Sağlık Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı ve Meclis Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Cantürk üstlendi.
Sağlık turizminde Türkiye’nin rekabet gücünün korunması ve sektörün sürdürülebilir büyümesine katkı sağlayacak adımların ele alındığı ‘Sağlık Turizminde Ortak Akıl, Fırsatlar ve Gelecek Vizyonu Çalıştayı’, İTO Eminönü Merkez Bina’da gerçekleştirildi.
İTO Başkan Yardımcısı Mehmet Develioğlu ve Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Uzman Dr. Hasan Basri Velioğlu’nun açılış konuşmalarıyla başlayan çalıştayın moderatörlüğünü İTO Sağlık Hizmetleri Meslek Komitesi Başkanı ve Meclis Üyesi Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Cantürk üstlendi.

Çalıştayda, sağlık turizmine yönelik yeni mevzuat düzenlemeleri, fiyat odaklı rekabetin sektöre etkileri, wellness ve detoks turizmi, termal kaynakların etkin kullanımı, denetim süreçleri, yetki belgeleri ve sektöre yönelik yeni planlar ele alındı.
Kamu kurumları, sektör kuruluşları ve sağlık turizmi paydaşlarının katılımıyla gerçekleştirilen çalıştayda, Sağlık Hizmetleri Genel Müdür Yardımcıları Dt. Mustafa Yenilmez ve Av. Dr. Şehmuz Ertekin, Sağlık Turizmi Daire Başkanı Seher Taş, Ticaret Bakanlığı Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdür Yardımcısı Dr. A. Alperen Kaçar, USHAŞ Dış İlişkiler Müdürü Başak Demirci, İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Sağlık Hizmetleri Başkanı Op. Dr. Zülfü Kılıç, MÜSİAD Sağlık Sektör Kurulu Başkan Yardımcısı Uzm. Ecz. Mücahit Yinanç, ASKON Sağlık ve Sağlık Turizmi Sektör Başkanı Serdar Kurt, TÜRSAB Sağlık Turizmi İhtisas Başkanı Şehnaz Atak Askeroğlu, OHSAD Sağlık Turizmi Komitesi Başkanı Ömer Kurnaz ile İTO Sağlık Hizmetleri Meslek Komitesi Üyesi Selçuk Özbölük ve İTO Sağlık Hizmetleri Meslek Komitesi Üyesi aynı zamanda TÜRSAB Sağlık Turizmi İhtisas Başkan yardımcısı Dr.Gurbet Altay görüş ve değerlendirmelerini paylaştı.
ÇALIŞTAY KONUŞMALARINDAN İLGİNÇ BAŞLIKLAR
MÜSİAD yetkilisi :
‘’ Sağlık Turizminde mediven altı işlemlerin engellenmesi için iç işleri ile sağlık bakanlığı koordineli çalışmalı. Türkiye de bir koordinasyon ve konsolidasyon sorunu var’’
ABD den gelen Çalıştay katılımcısı:
‘’14.ncü organ nakli hastamı Malatya ya getirdim.Artık Çam -Sakura gibi hastaneleri bize açın.Türkiye büyük cerrahi işlemlere fokuslansın.Saç-diş -estetik den çıkmalı’’

Çalıştayın açılış konuşmasını İstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Develioğlu yaptı.Develioğlu bu çalıştayın dostane hava içinde karşılıklı sorunları ve geleceği konuşmak için düzenlendiğini söyleyerek 1882 den beri var olan İstanbul Ticaret Odasının önemine ve sadece ülkemiz için değil dünya ticareti için var olan etkisine değinerek Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürü Uzman Opr.Dr Hasan Basri Velioğlu’nu kürsüye davet etti.Genel Müdür Op.Dr Velioğlu konuşmasında Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Develioğlu’nun 1882 yılına vurgu yapmasından çok etkilendiğini söyledi. Sağlık Bakanı Kemal Memişoğlu’na sık sık övgü ile vurgu yaparak bakanlık içinde yapılan çalışmaları ve yönetmelik değişikliklerini, Anadoluda sahada çeşitli illerde bakanlığın yaptığı çalışmaları anlattı.Kendisinin göz doktoru olduğunu belirterek sağlık turizminde Türkiye’nin önde gelen ülkeler arasında yer aldığını ve bu başarının bir tesadüf olmadığını özel sektör dinamizmi sonucu olduğunu, Türkiye’nin insan gücü ve alt yapı olarak en iyi bir sisteme sahip olduğunu söyledi.
‘’ Bugün 3 Milyar dolar olan sağlık turizminin ticaret hacmini Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatıyla 20 milyar dolar seviyelerine çıkarmak istiyoruz’’ diyen Genel Müdür Velioğlu ‘’Ancak bunu yaparken özel sektörün hormonlu büyümesini de istemiyoruz hakkaniyetli davranarak 81 vilayette kontaktayız Sn.Bakanıma atılan bir watsap mesajını bakanım bana 30 saniyede devrederek gereğinin yapılmasını istiyor ve biz böylece her an sizlerle irtibatta oluyoruz asla iletişim kopukluğumuz yok dedi.

33.ncü meslek komitesi üyesi dişhekimi Selçuk Özbölük de yaptığı konuşmasında sahadan geldiğini 25yıldır sağlık turizmi ile iştigal ettiğini Avrupa da kliniği olduğunu bahsederek şu anda sağlık turizminde sayısal anlamda atakta olduklarını ancak parasal anlamda para kazanamadıklarını örneklerle açıkladı.Konuşmasında Singapur örneğini veren Dişhekimi İTO Meslek Komitesi üyesi Özboluk yıllar önce 2000 Euroya yaptığı implantı bugün 350 Euroya yaptığını İstanbul da otel konaklama ücretinin Almanya dan daha fazla olduğunu söyleyerek ‘’ Teşvik istemiyoruz.Teşvik vermeyin.Siz teşvik verince aracı kurumlar türüyor ve teşviğinizi biz alırız siz diş hekimliğinizi yapın şu hastadan bu fiyata bu kadar işi yapın hasta kaçmasın yeter diyerek yeni mezun çalıştıran diş kliniğine dışardan hasta getirip o teşvik yol parası konaklama hayrına iş alanı açıyor ve o diş hekimi bana gelerek istemeye istemeye bu kaplamaları implantları mecburen uygun olmadığı halde yaptım diye dert yandığını anlattı.

İTO 33.ncü Sağlık Hizmetleri meslek komitesi üyesi ve TÜRSAB Sağlık Turizmi İhtisas Komitesi Başkan yardımcısı Dr.Gurbet Altay;
“Bugün dünyada hangi uluslararası havalimanına giderseniz gidin, kafasında farklı renklerde saç ekim bandajlarla uçak bekleyen insanlar görürsünüz. O bandajlar, küresel bir sektörün gayri resmi bayrağıdır. Ve o bayrakların bir çoğunda tek bir ülkenin adı yazıyor: Türkiye. Meyve veren ağaç taşlanır misali gerek yurtdışından karalama politikaları gerekse yurtiçinden etik olmayan kurum,kuruluş ve kişiler. Ülke olarak her ne kadar rüzgarı arkamıza almış olmamıza rağmen mücadelemiz de tabi ki çetin oluyor.
Gelin, bu başarıyı önce rakamlarla konuşalım. Gururla söylemeliyim ki;
Ancak değerli meslekdaşlarım, bugün buraya sadece geçmiş başarılarla övünmeye gelmedik. Bugün buraya, önümüzdeki devasa hedefleri ve bu hedeflere ulaşmak için tam olarak “NELER YAPMAMIZ GEREKTİĞİNİ” tüm paydaşlarla konuşmaya geldim.
Önümüzde iki büyük eşik var:
Peki, bu milyar dolarlık hedefler için tam olarak neler yapmalıyız? İşte yol haritamız:
Peki, ya bir şeyler ters giderse? İşte burada dünyaya en güçlü taahhüdümüzü vermeliyiz. Ticaret Bakanlığımız ve sigorta sektörümüzün iş birliğiyle, dünyada eşi benzeri olmayan bir “Ulusal Komplikasyon Sigortası” havuzu kurmalıyız. Türkiye’de saç ektiren bir yabancı, ülkesine döndüğünde en ufak bir medikal sorun yaşarsa, revizyon maliyetinden uçak biletine kadar her şey devlet garantili bu fondan karşılanmalı.
Türkiye; saç ekimi alanında İspanya, Macaristan, Hindistan ve Polonya gibi ülkelerle rekabet etmektedir. Ancak şu ana kadar kombine avantajlar bakımından liderliğini korumaktadır:
Dünyaya şu mesajı vermeliyiz: “Türkiye’desiniz. Dünyanın en güvenli limanındasınız.”2030’un Hikayesini Biz Yazacağız” dedi
KOMPLİKASYONLAR VAR TÜRKİYE’YE GİTMEYİN’LER BAŞLADI
Yıllarını sağlık turizminde geçiren İTO Meclis Üyesi Dişhekimi Selçuk Özbölük konuşmasında dişhekimi mezun sayısının her gecen gün artmasının sağlık turizmi için de büyük tehlike olduğuna işaret ederek işsiz olan dişhekiminin önüne konan ucuz işlerle örneğin 30 adet kaplamayı yap şu kadar teşvik zaten alacağız % 70 destek var diyen ajansın çalışanı oluyor diyerek sözlerine şöyle devam etti:
‘’Her yıl 9000 dişhekimini mezun ederseniz bu yeni mezun yıllarını verdiği okulundan sonra ailesine para kazandım diyebilmek için buralarda ağlaya ağlaya bu işleri yapıyor.Siz kamu yetkilileri bugün açık olan dişhekimliği fakültelerini kapatın bizim 20 yıl daha dişhekimine ihtiyacımız yok’’ dedi.
Bu konuşması ile İTO Meclis Odasında yapılan çalıştay da en yüksek alkışı alarak dakikalarca alkışlanan dişhekimi Özbölük kendisinin Almanya Essen de klinik açtığını ve Frankfurt daki otel ücretinin İstanbul dan daha ucuz olduğunu bu nedenlerle artık Türk Cumhuriyetlerinden getirdikleri diş hastasını Almanya da tedavi ettiklerini söyledi.
Sağlık Bakanlığı’nın sağlık turizmi alanındaki şirketi olan USHAŞ adına çalıştaya katılan Başak Demirci 2026 yılında sağlık turizminde yeni bir döneme girildiğini, USHAŞ’ın daha etkin ve yönlendirici bir role kavuşturulduğunu bu rol ile de sağlık turizminin kamu-özel sektörün tamamına yayılmasının hedeflendiği vurgulandı.
SAĞLIK BAKANLIĞI ARTIK SADECE HASTALIK BAKANLIĞI DEĞİL
Çalıştayın bir sohbet havasında dostane geçmesine tekrar değinen Tedavi Hizmetleri Genel Müdürü Uzm.Dr.Velioğlu Sağlık Bakanı Kemal Memişoğlu’nun son açıklamalarını işaret ederek ‘’Sayın Bakan diyor ki Türkiye deki Sağlık Bakanlığımız şu ana kadar sadece hastalık bakanlığı idi ancak Türkiye artık sağlık da vizyonunu yeniledi.Sağlık Bakanlığı sadece tedavi eden değil, wellness/esenlik hizmetleriyle de büyümesinin planlandığı bir yer artık.Yeni bir uygulama olan”Esenlik ve Sağlıklı Yaşam Merkezleri” modelinin hazırlandığını belirten Genel Müdür bu konuyu ilk kez İTO çalıştayının gündeminde açıkladığını belirtti.Kendisi hem tıp doktoru hem avukat olan Genel Müdür Yardımcısı Şehmuz Ertekin’i bizzat tanıtarak sunumunu sunması için meclis kürsüsüne davet etti.Kürsüden powerpoint sunumunu yapan Av.Dr.Genel Mdr.Yardımcısı Şehmuz Ertekin ‘’ Esenlik Hizmeti ‘’ bireyin sağlıklı yaş almasında sosyal,bedensel,ruhsal iyilik halinin geliştirilmesini ve sağlıklı yaş almasını hedefleyen bir yeni nesil hizmetdir dedi.
Sağlıklı yaşamı teşvik etmek üzere Bakanlıkca belirledikleri hizmetin 4 niteliğinin bulunduğunu bunlarında; koruyucu-geliştirici- destekleyici-rehabilite edici unsurlar olduğunu ifade etti.
İlgi ile izlenen yeni nesil hizmet alanında bir diğer ilginç konu bu alanda çalışacak olan uzman tıp doktorunun 60 yaşın üzerinde olması şartı idi. Diyetisyen, fizyoterapist, psikolog,hemşire, çevre sağlığı teknisyeni,acil tıp teknikeri gibi alanlarda istihdam açacak olan ‘’ Esenlik Hizmeti’’ konaklama tesisleri, spor kulüpleri,bakım merkezleri için yeni yatırım alanı açacak.Mevcut tesislerin alt yapısının katma değerli hizmete dönüştürülebileceği bu esenlik hizmeti ile uluslararası sağlık turizmi için de usul ve esasları bakanlıkça belirlendikten sonra yeni nesil hizmet alanı olarak dünyaya hizmet verileceği ifade edildi.

TÜRSAB Sağlık Turizmi İhtisas Başkanımız Şehnaz Atak Askeroğlu;
Sağlık Turizmi İhtisas Başkanımız Şehnaz Atak Askeroğlu, birligimizi temsilen, sağlık turizminde seyahat acentalarının rolü, hizmet kalitesinin artırılması, kayıtlı ve sürdürülebilir büyüme ile Türkiye’nin uluslararası marka değerinin güçlendirilmesine yönelik görüş ve önerilerini paylaştı.
Toplu fotoğraf çekimi ile çalıştay sona erdi.